Ranking Szkół Wyższych

Nowy kierunek na Politechnice Śląskiej: zrównoważona konsumpcja i produkcja

Czy da się połączyć ekologię, technologię i gospodarkę w jednym kierunku studiów? Politechnika Śląska udowadnia, że tak i otwiera nową ścieżkę dla przyszłych specjalistów pracujących w zawodzie już dziś określanym jako zawód przyszłości. 

Zrównoważona konsumpcja i produkcja na Politechnice Śląskiej to pierwsze tego typu studia w Polsce. Ich interdyscyplinarny program łączy wiedzę z zakresu ekologii, ekonomii, technologii oraz nauk społecznych. 

Jak czytamy na stronie uczelni, nowy kierunek to „to odpowiedź na globalne wyzwania związane ze zmianami klimatycznymi i koniecznością transformacji energetycznej”. Jego studenci nauczą się, jak odpowiedzialnie kształtować gospodarkę surowcową, materiałową i energetyczną, w zgodzie zasadami gospodarki obiegu zamkniętego. 

Studia oferują trzy ścieżki kształcenia: 

  • zrównoważoną gospodarkę surowcami i materiałami, 
  • zrównoważoną energetykę,
  • zarządzanie zrównoważoną produkcją i konsumpcją. 

Kierunek objęty jest patronatem ORLEN S.A. oraz ORLEN Południe. Przekłada się to na konkretne możliwości dla studentów – od warsztatów i wykładów z ekspertami po mentoring, wizyty studyjne i praktyki w firmach.

Studia prowadzone są we współpracy z uczelniami wchodzącymi w skład konsorcjum EURECA-PRO. Jego misją jest m.in. kształcenie w zakresie 12. celu zrównoważonego rozwoju ONZ – odpowiedzialnej konsumpcji i produkcji.

Zgodnie z raportem Future of Jobs Report przedstawionym podczas World Economic Forum, zawód specjalisty ds. zrównoważonej produkcji i konsumpcji będzie jednym z najbardziej poszukiwanych na rynku pracy. 

Absolwenci kierunku znajdą zatrudnienie w przedsiębiorstwach, instytucjach publicznych i samorządowych, organizacjach pozarządowych oraz w firmach, które chcą działać w sposób przyjazny środowisku i zgodnie z europejskimi regulacjami dotyczącymi czystej produkcji.

oprac. Olga Szaczkus

Partner
Rankingu Szkół Wyższych 2025

Partnerzy Merytoryczni
Rankingu Szkół Wyższych 2025