
Metodologia Rankingu Kierunków Studiów 2025
Warunki wejścia:
- Zgodnie z przyjętymi zasadami, kierunki objęte Rankingiem muszą być prowadzone w danej uczelni w trybie stacjonarnym - na jednolitych studiach magisterskich lub na studiach I i II stopnia (zapewniając studentom możliwość kontynuacji nauki na tym samym kierunku po ukończeniu studiów I stopnia w tej samej uczelni). Wyjątek stanowi ratownictwo medyczne.
- Co najmniej jeden z kierunków składowych wchodzących w skład danej Grupy Kierunków Perspektywy 2025 musi mieć - pod tą samą lub zmienioną nazwą - dwa roczniki absolwentów.
- Na kierunku musi studiować przynajmniej 10 osób.
- W przypadku kierunków: lekarskiego, lekarsko-dentystycznego i prawnego - wymagany jest udział absolwentów w odpowiednich egzaminach (LEK, LDEK, aplikacje prawnicze).
Prestiż
- Ocena przez kadrę akademicką – liczba wskazań danej uczelni w badaniu ankietowym wśród kadry akademickiej (pracownicy uczelni, którzy uzyskali tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego w latach 2020-2024). W ocenie uwzględnia się również głosy oddane w badaniu przeprowadzonym w poprzednim roku. Badanie metodą CAWI, realizowane przez Fundację Edukacyjną „Perspektywy”.
Źródło: badanie własne
Absolwenci na rynku pracy
- Wynagrodzenia absolwentów – wskaźnik dotyczący średniego wynagrodzenia absolwentów danej uczelni z lat 2019-2022 w odniesieniu do wynagrodzeń w powiecie zamieszkania – według ogólnopolskiego systemu monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów prowadzonego przez MNiSW z wykorzystaniem danych ZUS. Dane uwzględniają wynagrodzenia absolwentów w 2023 r.
Źródło: system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów - Zatrudnienie absolwentów – wskaźnik dotyczący średniej długości zatrudnienia absolwentów danej uczelni z lat 2019-2022 w roku 2023 – według ogólnopolskiego systemu monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów prowadzonego przez MNiSW z wykorzystaniem danych ZUS. Dane są odniesione do stóp bezrobocia w powiatach zamieszkania absolwentów.
Źródło: system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów
Potencjał akademicki
- Ewaluacja działalności naukowej – kategoria naukowa dyscypliny wiodącej kierunku, przyznana uczelni dla tej dyscypliny w ramach ewaluacji jakości działalności naukowej prowadzonej przez KEN.
Źródło: POL-on
Potencjał dydaktyczny
- Akredytacje – wskaźnik mierzony liczbą posiadanych aktualnych akredytacji i certyfikatów międzynarodowych, które zostały przyporządkowane do danego kierunku studiów oraz certyfikatów doskonałości kształcenia (przyznawanych obecnie przez PKA).
Źródło: baza PKA oraz bazy międzynarodowych agencji akredytacyjnych - Jakość przyjętych na studia – wskaźnik mierzony wynikami rozszerzonych egzaminów maturalnych osób, które w październiku 2024 podjęły studia na I roku studiów stacjonarnych na ocenianych kierunkach studiów. Wskaźnik odzwierciedla zarówno jakość uczelni (najzdolniejsi maturzyści wybierają uczelnie mające opinie najlepszych), jak i tworzy jakość uczelni, gdyż zdolni studenci wpływają na wyższy poziom procesu kształcenia.
Źródło: dane przekazane przez uczelnie
Potencjał naukowy
- Publikacje – liczba publikacji uwzględnionych w bazie SCOPUS w latach 2020-2024 w odniesieniu do dyscypliny wiodącej dla danego kierunku.
Źródło: SciVal - FWCI (Field-Weighted Citation Impact) – wskaźnik określający relację liczby cytowań otrzymanych przez publikacje do średniej liczby cytowań otrzymanych przez podobne publikacje indeksowane w bazie SCOPUS za lata 2020-2024 (bez uwzględniania autocytowań).
Źródło: SciVal - FWVI (Field-Weighted View Impact) – wskaźnik (wprowadzony w 2020 r.) określający relację liczby odsłon (wyświetleń na ekranie) publikacji uczelni do średniej liczby odsłon otrzymanych przez podobne publikacje indeksowane w bazie SCOPUS za lata 2020-2024, w odniesieniu do dyscypliny wiodącej dla danego kierunku studiów.
Źródło: SciVal - Top 10 (Publications in Top 10 Journal Percentiles) – wskaźnik określający, w jakim stopniu publikacje uczelni są obecne w 10% najczęściej cytowanych czasopismach na świecie. Wskaźnik wyznaczany jako relacja liczby publikacji znajdujących się w czasopismach posiadających najwyższy współczynnik CiteScore do liczby wszystkich publikacji uczelni w latach 2020-2024.
Źródło: SciVal
Umiędzynarodowienie
- Publikacje we współpracy zagranicznej – udział publikacji z lat 2020-2024 posiadających współautora z zagranicy we wszystkich publikacjach w dyscyplinie wiodącej dla danego kierunku studiów.
Źródło: SciVal - Studenci cudzoziemcy – liczba studentów obcokrajowców w relacji do ogólnej liczby studentów według stanu na dzień 31.12.2024 (uwaga: kierunki, które mają odsetek studentów z zagranicy na poziomie co najmniej 25 procent, otrzymują maksymalną liczbę punktów).
Źródło: POL-on
Kryteria dodatkowe
- Egzaminy lekarskie – wskaźnik dodatkowy dla kierunku lekarskiego i stomatologii; oparty jest o wyniki Lekarskiego Egzaminu Krajowego.
Źródło: baza LEK - Egzaminy na aplikacje prawnicze – wskaźnik dodatkowy dla kierunku prawo; oparty jest o wyniki egzaminów na aplikacje radcowskie i adwokackie.
Źródło: wyniki egzaminów - EngiRank – wskaźnik dodatkowy dla wybranych kierunków technicznych, oparty o wyniki rankingów dyscyplinowych EngiRank 2024.
Lista rankingów dyscyplinowych EngiRank i ich odpowiedniki w Rankingu Kierunków Studiów:
- Chemical engineering – Inżynieria chemiczna
- Civil engineering – Budownictwo
- Electrical engineering, electronic engineering, information engineering – Elektronika i telekomunikacja, Elektrotechnika
- Environmental engineering – Inżynieria środowiska
- Materials engineering – Inżynieria materiałowa
- Mechanical engineering – Mechanika i budowa maszyn
- Medical engineering – Inżynieria biomedyczna
Źródło: wyniki rankingu EngiRank