Ranking Szkół Wyższych

Metodologia Rankingu Uczelni Zawodowych

Ranking Uczelni Zawodowych 2025 uwzględnia uczelnie magisterskie (bez uprawnień doktorskich), przyjmujące na pierwszy rok studiów po maturze (prowadzących studia pierwszego stopnia lub jednolite magisterskie), które jednocześnie posiadają uprawnienia
do prowadzenia studiów II stopnia lub jednolitych magisterskich oraz miały minimum dwa roczniki absolwentów. Łącznie studiuje w nich minimum 300 studentów (studiów stacjonarnych i niestacjonarnych), przy czym obligatoryjnym warunkiem wejścia jest prowadzenie przez uczelnię studiów w trybie stacjonarnym.

Absolwenci na rynku pracy – 40%

Wynagrodzenia absolwentów – wskaźnik dotyczący średniego wynagrodzenia absolwentów danej uczelni z lat 2019-2022 w odniesieniu do wynagrodzeń w powiecie zamieszkania
– według ogólnopolskiego systemu monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów prowadzonego przez MNiSW z wykorzystaniem danych ZUS.
Źródło: system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów (25%)


Zatrudnienie absolwentów
– wskaźnik dotyczący średniej długości zatrudnienia absolwentów danej uczelni z lat 2019-2022 – według ogólnopolskiego systemu monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów prowadzonego przez MNiSW
z wykorzystaniem danych ZUS. Dane są odniesione do stóp bezrobocia w powiatach zamieszkania absolwentów.
Źródło: system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów (15%)

 

Jakość dydaktyczna – 30%

 

Różnorodność oferty dydaktycznej – suma liczby kierunków I i II stopnia oraz JM, na których studiowało co najmniej 10 osób wg stanu na dzień 31.12.2024, które są uruchomione i na dzień 31.12.2024 były prowadzone na uczelni (zapisani byli tam aktywni studenci).

Źródło: POL-on (15%)

 

SSR – relacja liczby nauczycieli akademickich do liczby studentów.
Źródło: POL-on (15%)

Kadra dydaktyczna – 10%

Nasycenie kadry osobami o najwyższych kwalifikacjach – wskaźnik zdefiniowany jako liczba wysokokwalifikowanej kadry akademickiej na uczelni (pracownicy ze stopniem dr hab. lub tytułem prof.) w odniesieniu do ogólnej liczby nauczycieli akademickich uczelni według stanu na dzień 31.12.2024.
Źródło: POL-on (5%)



Rozwój kadry własnej – wskaźnik zdefiniowany jako liczba tytułów i stopni naukowych uzyskanych przez pracowników uczelni w latach 2023 i 2024 (stopień doktora habilitowanego z wagą 1,5; tytuł profesora z wagą 2,0) w relacji do liczby nauczycieli akademickich ze stopniem doktora lub doktora habilitowanego, lub z tytułem profesora zatrudnionych w uczelni na etacie według stanu na koniec roku.
Źródło: POL-on (5%)

Umiędzynarodowienie – 10%

Studenci cudzoziemcy – liczba studentów obcokrajowców w relacji do ogólnej liczby studentów według stanu na dzień 31.12.2024 (uwaga: uczelnie, które mają odsetek studentów z zagranicy na poziomie co najmniej 25 procent, otrzymują maksymalną liczbę punktów).

Źródło: POL-on (5%)


Wielokulturowość środowiska studenckiego –
liczba krajów, z których pochodzi przynajmniej 5 studentów cudzoziemców, według stan na dzień 31.12.2024.

Źródło: POL-on (5%)

Obecność w sieci – 10%

Webometrics – wskaźnik oceniający obecność uczelni w internecie, w tym publikacje naukowe, materiały edukacyjne i aktywność w mediach społecznościowych. Mierzy widoczność uczelni w sieci i jej obecność w globalnym środowisku online.

Źródło: Webometrics (10%)

Partner
Rankingu Szkół Wyższych 2025

Partnerzy Merytoryczni
Rankingu Szkół Wyższych 2025