
Metodologia Rankingu Uczelni Akademickich
Ranking Uczelni Akademickich Perspektywy 2025 (zgodnie z klasyfikacją w bazie RAD-on) obejmuje polskie uczelnie akademickie, które posiadają uprawnienia do nadawania stopnia doktora w co najmniej jednej dyscyplinie naukowej oraz posiadają minimum 300 studentów studiów stacjonarnych. W Rankingu uwzględnione zostały uczelnie, które miały przynajmniej dwa roczniki absolwentów.
Prestiż - 12%
- Ocena przez kadrę akademicką – liczba wskazań danej uczelni w badaniu ankietowym wśród kadry akademickiej (pracownicy uczelni, którzy uzyskali tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego w latach 2020-2024). W ocenie uwzględnia się również głosy oddane w badaniu przeprowadzonym w poprzednim roku. Badanie metodą CAWI, realizowane przez Fundację Edukacyjną „Perspektywy”.
Źródło: badanie własne (10%) - Uznanie międzynarodowe – kryterium mierzone pozycją uczelni w globalnych rankingach akademickich opublikowanych w roku 2024. Uwzględnione zostały następujące rankingi: ARWU, THE, QS, USNews, CWTS Leiden, FT oraz Webometrics.
Źródło: międzynarodowe rankingi uczelni (2%)
Absolwenci na rynku pracy - 12%
- Wynagrodzenia absolwentów – wskaźnik dotyczący średniego wynagrodzenia absolwentów danej uczelni z lat 2019-2022 w odniesieniu do wynagrodzeń w powiecie zamieszkania – według ogólnopolskiego systemu monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów prowadzonego przez MNiSW z wykorzystaniem danych ZUS. Dane uwzględniają wynagrodzenia absolwentów w 2023 r.
Źródło: system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów (6%) - Zatrudnienie absolwentów – wskaźnik dotyczący średniej długości zatrudnienia absolwentów danej uczelni z lat 2019-2022 – według ogólnopolskiego systemu monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów prowadzonego przez MNiSW z wykorzystaniem danych ZUS. Dane są odniesione do stóp bezrobocia w powiatach zamieszkania absolwentów w roku 2023.
Źródło: system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów (6%)
Potencjał naukowy - 13%
- Ewaluacja działalności naukowej – suma ocen (kategorii) nadanych poszczególnym dyscyplinom, które w danej uczelni podlegały ocenie KEN w ramach ewaluacji, ważona liczbą pracowników prowadzących działalność naukową w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy związanej z prowadzeniem działalności naukowej w ocenianych dyscyplinach (tzw. liczba N) i odniesiona do całkowitej liczby tych pracowników.
Źródło: POL-on (8%) - Nasycenie kadry osobami o najwyższych kwalifikacjach – wskaźnik zdefiniowany jako liczba wysokokwalifikowanej kadry akademickiej na uczelni (pracownicy badawczy i badawczo-dydaktyczni ze stopniem dr hab. lub tytułem prof.) w odniesieniu do ogólnej liczby nauczycieli akademickich uczelni według stanu na dzień 31.12.2024.
Źródło: POL-on (2%) - Uprawnienia doktorskie i habilitacyjne – suma ważona uprawnień do nadawania stopnia doktora habilitowanego posiadanych przez uczelnię (2 pkt. za każdą dyscyplinę, w której uczelnia posiada uprawnienie oraz 3 pkt. za każdą dyscyplinę, w której uczelnia nadała stopień doktora i 3 pkt. za każdą dyscyplinę, w której uczelnia nadała stopień doktora habilitowanego) według stanu na dzień 31.12.2024.
Źródło: POL-on (1%) - Kształcenie doktorantów w szkołach doktorskich – NOWY WSKAŹNIK mierzony jako relacja liczby doktorantów kształcących się w szkołach doktorskich prowadzonych przez uczelnię do liczby pracowników badawczych i badawczo-dydaktycznych ze stopniem doktora habilitowanego lub tytułem profesora według stanu na dzień 31.12.2024.
Źródło: POL-on (2%)
Efektywność naukowa – 30%
- Efektywność pozyskiwania środków finansowych na badania – suma środków finansowych na badania i rozwój pozyskanych w latach 2023-2024 w odniesieniu do ogółu pracowników zaangażowanych w działalność badawczo-wdrożeniową według stanu na koniec roku. Wskaźnik uwzględnienia zróżnicowanie kosztochłonności badań pomiędzy dyscyplinami naukowymi.
Źródła: POL-on i ankieta uczelni – dane ze sprawozdania PNT-01 (5%) - Środki pozyskane z programów ramowych UE na rzecz badań naukowych i innowacyjności – mierzony jako suma środków finansowych pozyskanych z programów ramowych UE na rzecz badań naukowych i innowacyjności w odniesieniu do ogółu pracowników zaangażowanych w działalność badawczo-wdrożeniową według stanu na koniec roku. Wskaźnik dotyczy środków przypadających na lata 2023-2024 i uwzględnia zróżnicowanie kosztochłonności badań pomiędzy dyscyplinami naukowymi.
Źródła: POL-on i baza CORDIS (4%) - Rozwój kadry własnej – wskaźnik zdefiniowany jako liczba tytułów i stopni naukowych uzyskanych przez pracowników uczelni w latach 2023 i 2024 (stopień doktora habilitowanego z wagą 1,5; tytuł profesora z wagą 2,0) w relacji do liczby nauczycieli akademickich ze stopniem doktora lub doktora habilitowanego, lub z tytułem profesora zatrudnionych w uczelni na etacie według stanu na koniec roku.
Źródło: POL-on (3%) - Nadane stopnie naukowe – liczba stopni naukowych nadanych przez uczelnię w latach 2023 i 2024 (stopień doktora z wagą 1,0; stopień doktora habilitowanego z wagą 1,5) w relacji do liczby nauczycieli akademickich ze stopniem doktora lub doktora habilitowanego, lub z tytułem profesora zatrudnionych w uczelni na etacie według stanu na koniec roku.
Źródło: POL-on (3%) - Publikacje – liczba publikacji uwzględnionych w bazie SCOPUS w latach 2020-2024 w relacji do łącznej liczby pracowników badawczych i badawczo-dydaktycznych według stanu na koniec roku.
Źródła: SciVal i POL-on (3%) - FWCI (Field-Weighted Citation Impact) – wskaźnik określający relację liczby cytowań otrzymanych przez publikacje do średniej liczby cytowań otrzymanych przez podobne publikacje indeksowane w bazie SCOPUS za lata 2020-2024 (bez uwzględniania autocytowań).
Źródło: SciVal (5%) - FWVI (Field-Weighted View Impact) – wskaźnik określający relację liczby odsłon (wyświetleń na ekranie) publikacji uczelni do średniej liczby odsłon otrzymanych przez podobne publikacje indeksowane w bazie SCOPUS za lata 2020-2024.
Źródło: SciVal (3%) - Top 10 (Publications in Top 10 Journal Percentiles) – wskaźnik określający, w jakim stopniu publikacje uczelni są obecne w 10% najczęściej cytowanych czasopismach na świecie. Wskaźnik wyznaczany jako relacja liczby publikacji znajdujących się w czasopismach posiadających najwyższy współczynnik CiteScore do liczby wszystkich publikacji uczelni w latach 2020-2024.
Źródło: SciVal (4%)
Innowacyjność - 8%
- Patenty i prawa ochronne w Polsce – liczba uzyskanych przez uczelnię patentów i praw ochronnych na wzory użytkowe w Polsce w latach 2022-2024 w odniesieniu do pracowników zaangażowanych w działalność badawczo-wdrożeniową według stanu na koniec roku, przypisanych do dyscyplin naukowych w dziedzinach mających „zdolność patentową” – czyli: nauk inżynieryjnych i technicznych, nauk rolniczych, nauk ścisłych i przyrodniczych, nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz części nauk społecznych.
Źródła: POL-on i ankieta uczelni (3%) - Patenty i prawa ochronne za granicą – liczba uzyskanych przez uczelnię patentów i praw ochronnych na wzory użytkowe za granicą w latach 2022-2024 w odniesieniu do pracowników zaangażowanych w działalność badawczo-wdrożeniową według stanu na koniec roku, przypisanych do dyscyplin naukowych w dziedzinach mających „zdolność patentową” – czyli: nauk inżynieryjnych i technicznych, nauk rolniczych, nauk ścisłych i przyrodniczych, nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz części nauk społecznych.
Źródła: POL-on i ankieta uczelni (3%) - SDG – wkład badań uczelni w realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ (Sustainable Development Goals – Agenda 2030).
Źródło: SciVal (2%)
Warunki kształcenia - 10%
- Dostępność kadr wysokokwalifikowanych – liczba nauczycieli akademickich zatrudnionych na etacie w grupach pracowników dydaktycznych i badawczo-dydaktycznych (nauczyciele z tytułem profesora z wagą 2,0; nauczyciele ze stopniem doktora habilitowanego z wagą 1,5; nauczyciele ze stopniem doktora z wagą równą 1,0) w relacji do liczby studentów tzw. przeliczeniowych (studenci studiów stacjonarnych uwzględnieni z wagą 1,0; studenci studiów niestacjonarnych z wagą 0,6) według stanu na dzień 31.12.2024.
Źródło: POL-on (5%) - Akredytacje – wskaźnik mierzony liczbą posiadanych przez uczelnię aktualnych akredytacji i certyfikatów międzynarodowych, ważnych certyfikatów doskonałości kształcenia (przyznawanych obecnie przez PKA).
Źródło: baza PKA oraz bazy międzynarodowych agencji akredytacyjnych (5%)
Umiędzynarodowienie - 15%
- Studenci cudzoziemcy – liczba studentów obcokrajowców w relacji do ogólnej liczby studentów według stanu na dzień 31.12.2024 (uwaga: uczelnie, które mają odsetek studentów z zagranicy na poziomie co najmniej 25 procent, otrzymują maksymalną liczbę punktów).
Źródło: POL-on (3%) - Studiujący w językach obcych – liczba studiujących w językach obcych w odniesieniu do ogółu studentów według stanu dzień 31.12.2024 (uwaga: uczelnie, w których odsetek studiujących w językach obcych wynosi co najmniej 25 procent, otrzymują maksymalną liczbę punktów).
Źródło: POL-on i ankieta uczelni (3%) - ICI (International Collaboration Impact) – średnia liczba cytowań otrzymanych przez publikacje posiadające współautora z zagranicy w latach 2020-2024 (bez uwzględniania autocytowań).
Źródło: SciVal (2%) - Uczestnictwo w uniwersytecie europejskim – wskaźnik, który premiuje w takim samym stopniu uczelnie będące pełnymi członkami uniwersytetów europejskich, wyłonionych w konkursach Komisji Europejskiej.
Źródło: baza Komisji Europejskiej (1%) - Nauczyciele akademiccy z zagranicy – liczba nauczycieli akademickich cudzoziemców w relacji do ogólnej liczby nauczycieli akademickich według stanu na dzień 31.12.2024 (uwaga: uczelnie, które mają odsetek zagranicznych nauczycieli akademickich na poziomie co najmniej 25 procent, otrzymują maksymalną liczbę punktów).
Źródło: POL-on (1%) - Wymiana kadry akademickiej (wyjazdy) w ramach Programu Erasmus+ – liczba pracowników uczelni, którzy w 2024 r. wyjechali w ramach Programu Erasmus+ na co najmniej 5 dni do zagranicznego ośrodka akademickiego w relacji do ogólnej liczby nauczycieli akademickich (uwaga: uczelnie, w których relacja liczby mobilności do liczby pracowników uczelni osiągnęła wartość przynajmniej 25 procent, otrzymują maksymalną liczbę punktów).
Źródło: baza Erasmus+ (1%) - Wymiana studencka (wyjazdy) – liczba studentów wyjeżdżających w ramach wymiany zagranicznej na co najmniej 3 miesiące, w ostatnim roku sprawozdawanym do POL-on, w relacji do ogólnej liczby studentów według stanu dzień 31.12.2024.
Źródło: POL-on (1.5%) - Wymiana studencka (przyjazdy) – liczba studentów przyjeżdżających w ramach wymiany zagranicznej na co najmniej 3 miesiące, w ostatnim roku sprawozdawanym do POL-on, w relacji do ogólnej liczby studentów według stanu dzień 31.12.2024.
Źródło: POL-on (1.5%) - Wielokulturowość środowiska studenckiego – liczba krajów, z których pochodzi przynajmniej 10 studentów cudzoziemców, według stan na dzień 31.12.2024.
Źródło: POL-on (1%)